پاراگلایدر

پاراگلایدر چیست؟

ساده ترین، سبک ترین و آسان ترین وسیله برای پرواز کردن که کاملا حس پرواز یک پرنده واقعی را می دهد.


تاریخچه پاراگلایدر

ریشه‌های پاراگلایدینگ به دهه ۱۹۸۰ میلادی در اروپا بازمی‌گردد؛ زمانی که چتربازان و کوهنوردان به دنبال راهی برای پرواز نرم و کنترل‌شده از ارتفاعات بودند. با پیشرفت طراحی بال‌ها، پاراگلایدر به عنوان یک ورزش مستقل معرفی شد و امروزه در سراسر جهان محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده است.


اجزای اصلی پاراگلایدر

برای پرواز با پاراگلایدر، نیاز به تجهیزاتی دارید که هم ایمنی و هم کنترل پرواز را تضمین کنند:

  • پاراگلایدر: پارچه ای سبک و منحصر به فرد که با طراحی آیرودینامیک می توان پرواز کرد.
  • هارنس: صندلی مخصوص خلبان که برای نشستن است و به پاراگلایدر متصل می شود.
  • چتر نجات: برای مواقع اضطراری می باشد که در هارنس نصب می شود و در صورت بروز حادثه می توان از آن استفاده کرد.
  • کلاه ایمنی، دستکش، بی سیم، کفش مناسب،لباس مناسب و ابزار ارتباطی: برای ایمنی بیشتر در هنگام پرواز.

مراحل یادگیری پاراگلایدر

۱. جلسه مصاحبه حضوری برای ثبت نام

۲. آموزش تئوری

۳. دوره مقدماتی(Beginner)

توضیحات دوره مقدماتی(کلیک کنید)

توضيحات كلى : يك خلبان مبتدى در انتهاى دوره ، دانش و مهارت هاى پايه اى لازم را براى پرواز و تمرين طبق طرح درس دوره مبتدى تحت نظارت مستقيم مربى با رعايت محدوديت هاى معين شده در اين متن مياموزد.

لوازم الزامى :

1- بال پاراكلايدر با استاندارد EN-A و يا LTF-1.

2- هارنس : در مرحله تمرين زمينى استفاده از هارنس Ground Handling بلامائع است اما در تپه آموزشى و پرواز بلند استفاده از هارنس داراى اير بگ و يا بک پروتكشن و داراى استاندارد ENالزاميست.

3- كلاه ايمنى : كلاه ايمنى غضعاك داراى استاندارد EN966.

4- كمكى : كمكى داراى استاندارد EN و یا LTF مطابق با Total Weight in flight.

5- بيسيم : استفاده از ٢ دستگاه بيسيم متصل به خلبان در كليه پروازها ( و نه تمرين زمينى ) الزاميست.

6-لباس ،پوتين و دستكش: استفاده از پوتين ساقدار در تپه آموزشى و پرواز بلند( جهت محافظت از مچ پاى خلبان) الزاميست و دستكش و لباس با صلاحديد مربى استفاده شود.

بيمه :

1- مربى ملزم به داشتن بيمه مسئوليت مدنى مربيان پاراكلايدر باتاريخ معتبر می باشد.

2- هنرجو ملزم به تهيه بيمه از فدراسيون پزشكى ورزشى و داشتن بيمه حوادث انفرادى معتبر و ارائه يك كپى از بيمه نامه ها به مربى ميباشد.

موارد آموزش عملى :

1- Pre Flight Check کامل با رعایت اولویت ها.

2- شيوه اتصال صحيح با رعايت اولويت ها.

3- Ground Handling: اجرای Forward Launch، دویدن و کنترل سرعت، کنترل حالت پاندولی، کنترل مسیر حرکت با استفاده از فرامین و جابجایی خلبان ، حرکت به سمت نقطه مرجع و Flare Out.

4- در مرحله Take Off از تپه و پرواز بلند : انتقال نرم و آرام از حالت دویدن به مرحله پرواز.

5- اجرای گردش های 360 درجه Flat.

6- در مرحله فرود : الگو های مجاز شامل PTS,PTL,PTU,PT8(استفاده از تمام الگو ها اجبارى نيست).

7- فرود حتما رو به باد روی پا با اجرای Flare Out به موقع

8-در هر پرواز نمایش Post Flight Procedure شامل ( و نه محدود به):

الف-Deflation و جمع موقت بال

ب-کنترل ترافیک در هنگام خروج از محدوده فرود

ج-جدا سازی و باز کردن تجهیزات

9-اجرای Post Flight Check تجهیزات و جمع و بسته بندی تجهیزات

10- خلبان باید قابلیت تفسیر آنچه در یک پرواز ساده انجام می شود را داشته باشد و بتواند پگونگی تاثیر باد بر پرواز و موانع را بطور ساده توضیح دهد.

موارد تئورى : مدت زمان كلاس حداقل 6 ساعت

١- هواشناسى :

الف- فشار هوا و رطوبت ،

ب- باد : چيست،دليل رخداد،سرعت،جهت، Gust ،باد نسبى

ج-گرما و دما، Thermal( بطور اختصار)

د-انواع اصلى ابر بر اساس شكل(به اختصار صرفا نام و تصوير)

2-Aerodynamic :

الف- آناليز نام \اراكلايدر ، تشريح ساختمان پاراكلايدر و ساير اجزا آن

ب- نيروهاى اصلى Aerodynamic و توضيح كلى ( بدون جزييات)

ج- Airfoil واجزا أن و خطوط فرضى مهم (أشنايى كلى)

ه-Airspeed, Wind Speed, Ground Speed

د-تعريف كلى Stall و خطرات أن ( بصورت كلى ونه جزئى)

ه-Turbulene( به طور مختصر و کلی)

ى- كلاس بندى انواع پاراكلايدر ها و شيوه انتخاب تجهيزات براى هنرجو مبتدى

اطلاعات كلى:

تاريخچه پاراگلايدر در جهان و در ايران

محدوديت هاى تعرين شده :

1- پرواز صرفا در سايت هاى تایيد شده توسط كميته استان براى سطح مهارت هنر جوى مبتدى

2- حداكثر سرعت Base Wind دوازده كيلومتر بر ساعت

3- حداكثر سرعت باد گاست ١٥ كيلومتر بر ساعت

4- حداكثر پیک گاست ٥ كيلومتر بر ساعت طى ٣٠ ثانيه

5- حداكثر زاويه باد نسبت به خط شيب براى (Cross Wind Take off) 15 درجه

6- حداكثر قدرت ترمال ٠/٥ متر بر ثانيه

7- در هنگام Take Off تا زاويه 60 درجه از هر سمت نسبت به مسير دويدن خلبان نبايد مانعى باشد.

8- شيب ناحيه Take Off ٣:١و يا ٢:١ حداكثر .

9- در پرواز Towing در باد بيش از ٥ كيلومتر بر ساعت ، باد نبايد بيش از ٢٥ درجه نسبت به مسير حركت وينچ زاويه داشته باشد.

10- در هنگام پرواز خلبان مبتدى ، هر مربى صرفا مجاز به هدايت و آموزش يك خلبان ميباشد و نه بيشتر.

11- حداقل انجام يك پرواز تندم آموزشى پيش از انجام اولين پرواز بلند

12- حداقل ارتفاع سايت براى پرواز بلند ٢٠٠ متر

13- مسئوليت انتخاب سايت و تشخيص هواى مناسب و استفاده از تجهيزات استاندارد و صدور فرمان هاى صحيح بر عهده مربى ، و مسئوليت اجراى صحيح فرامين بر عهده هنرجو ميباشد.

۴. دوره مستقل(Novice)

توضیحات دوره مستقل(کلیک کنید)

توضيحات كلى : يك خلبان مستقل در انتهاى دوره ، دانش و مهارت هاى پايه اى لازم را براى پرواز وتمرين طبق طرح درس دوره مستقل تحت نظارت غير مستقيم مربى با رعايت محدوديت هاى معين شده در اين متن مياموزد تا بتواند در نهايت در شرايط Soaring در سايت هاى پروازى تعيين شده براى سطح مهارت مستقل توسط كميته ورزشهاى هوايى استان مربوطه بتنهایی Soaring انجام دهد.

لوازم الزامى :

١- بال باراكلايدر با استاندارد EN-A و يا LTF-1 با حداكثر زمان كاركرد ٥ سال و يا ١٠٠ ساعت و يا تاييد دستگاه تست.

٢-هارنس : در مرحله تمرين زمينى استفاده از هارنس Ground Handling بلامانع است اما در تپه آموزشى و پرواز بلند استفاده از هارنس داراى اير بگ و يا بك يروتكشن و داراى استاندارد EN الزاميست.

٣- كلاه ايمنى : كلاه ايمنى داراى استاندارد EN966

4- کمکی : .Total Weight in flight مطابق با LTF و يا EN.

5- بيسيم : استفاده از ٢ دستگاه بيسيم متصل به خلبان در كليه پروازها ( ونه تمرين زمينى ) الزاميست.

6- لباس ،پوتين و دستكش: استفاده از پوتين ساقدار در تپه آموزشى و پرواز بلند( جهت محافظت از مچ پاى خلبان) الزاميست و دستكش و لباس با صلاحديد مربى استفاده شود.

بيمه :

1- مربى ملزم به داشتن بيمه مسئوليت مدنى مربيان پاراكلايدر با تاريخ معتبر می باشد.

2- هنرجو ملزم به تهيه بيمه از فدراسيون پزشكى ورزشى و داشتن بيمه حوادث انفرادى معتبر و ارائه يك كپى از بيمه نامه ها به مربى ميباشد.

موارد آموزش عملى : حداقل ٥ و حداکثر 35 سورتى پرواز در حداقل ٣ سايت پروازى در شرايط اقليمى مختلف

1- Forward Launch Aggressive

٢- در نظر گرفتن فاكتور هاى رطوبت و دما هنگام Take Off

3- تنظیم AOA هنگام Take Off

4- نمايش Preflight Check كامل

5- Ground Handling: آموزش Reverse Launch حداقل 2 ساعت صرفا به شیوه ترمز های موازی ( نه بصورت ترمز های ضربدری)

6- Big Ears

7- اجراى گردش هاى 360درجه با حداكثر Bank Angle 30

8- در مرحله فرود : الگوهاى مجازشامل PTS,PTL,PTU,PT8(آموزش تمام الگو ها اجباری است)

9- تغییر Heading با استفاده از Rear Riser

١٠- نمايش شیوه كوتاه كردن و يا افزايش مسافت قابل پيمايش در پروسه فرود

11- استفاده از Speed System

١٢- خلبان بايد قابليت تفسير آنچه در يک پرواز ساده انجام ميشود را داشته باشد و بتواند چگونگى تاثير باد بر پرواز و موانع مسير را بطور ساده توضيح دهد.

نشانه های خطر :

1- باد زياد ، غبار،تكان خوردن درختان،دود و ابر هاى عدسى

2- محل هاى داراى پتانسيل ايجاد روتور

3- تغيرات سرعت وجهت باد و تاثيرات أن بر Take off و Landing

فرود :

١- توضيح (ونه اجرا ) Cross Wind Landing و فرود بر روى درخت

2- 4 Phase Landing


موارد تئورى : مدت زمان كلاس حداقل ٨ ساعت ثبت شده

١- هواشناسى : آموزش شيوه مشاهده و درى اطلاعات هواشناسى از سايت هاى اينترنتى و ايليكيشن ها.

الف- شرايط تشكيل ابر هاى اصلى ٣ كانه و CB

ب- Wind Gradient , Wind Shear

ج- Laps Rate

د- Land Breeze , See Breeze

ه- Katabatic Wind , Anabatic Wind

ى-Turbulence و انواع أن

2- Aerodynamic :

الف- محور های پاراگلایدر

ب- بررسی کامل نیرو های اصلی Aerodynamic 

ج- خطوط و زواياى مهم در پرواز

د-  قواتين برنولى و سوم نيوتون و اترزى يتانسيل كرانش وتطبيق بر سطح Airfoil

وانواع أن ( توضيحات كلى )

ه- Drag و انواع آن (توضیحات کلی)

د- تعریف و بررسی کامل پروسه Stall و Spin

ی- Aspect Ratio و مقایسه آن در بال های مختلف

اطلاعات کلی :

Dive Syndrome

ارائه توضيح زبانى كامل از شرايط سايت و پتاسيل هاى خطر

قوانين حق تقدم فرود

محدودیت های تعیین شده :

1- پرواز صرفا در سايت هاى تاييد شده توسط كميته ر استان براى سطح مهارت هنرجوى ناويس

2- حداكثر سرعت ١٨ Base Wind كيلومتر بر ساعت

3- حداكثر سرعت باد گاست ٢٠ كيلومتر بر ساعت

4- حداكثر پيك گاست ٥ كيلومتر بر ساعت طى ٣٠ ثانيه

5- حداكثر زاويه باد نسبت به خط شيب براى ( Cross Wind Take off ) ١٥ درجه

6- حداكثر قدرت ترمال ١ متر بر ثانيه

7- در هنگام Take Off تا زاويه 60 درجه از هر سمت نسبت به مسير دويدن خلبان نبايد مانعى باشد.

8- شيب ناحيه ٣:١ Take Off و يا ٢:١ حداكثر .

9- در پرواز Towing در باد بيش از ٥ كيلومتر بر ساعت ، باد نبايد بيش از ٢٥ درجه نسبت به مسير حركت وينچ زاويه داشته باشد.

10- در هنگام برواز خلبان ناويس ، هر مربى صرفا مجاز به هدايت و آموزش يك خلبان ميباشد ونه بيشتر.

11- مسئوليت انتخاب سايت و تشخيص هواى مناسب و استفاده از تجهيزات استاتدارد و صدور فرمان هاى صحيح بر عهده مربى ، و مسئوليت اجراى صحيح فرامين بر عهده هنرجو ميباشد.

۵. دوره متوسطه(Intermediate)

توضیحات دوره متوسطه(کلیک کنید)

توضيحات كلى : يك خلبان متوسطه در انتهاى دوره ، دانش و مهارت هاى پايه اى لازم را براى پرواز وتمرين طبق طرح درس دوره متوسطه تحت نظارت غير مستقيم مربى با رعايت محدوديت هاى معين شده در اين متن مياموزد تا بتوائد در نهايت در شرايط Soaring و Turbulence در سايت هاى پروازى تعیين شده براى سطح مهارت متوسطه توسط كميته ورزشهاى هوايى استان مربوطه بتنهايى پرواز نمايد.

نکته مهم : پیش از شروع آموزش Ridge Soaring در شرایط Turbulence و Thermal Flying ، خلبان باید ختما دوره SIV Beginner را گذرانده باشد.

لوازم الزامى :

١- بال پاراكلايدر با استاندارد EN-A و يا LTF-1 با حداكثر زمان كاركرد ك سال ويا ١٠٠ ساعت و يا تایيد دستگاه تست.

٢-هارنس : در مرحله تمرين زمينى استفاده از هارنس Ground Handling بلامانع است اما در تپه آموزشى و پرواز بلند استفاده از هارنس داراى اير بگ و يا بک بروتكشن و داراى استاندارد EN الزاميست.

٣- كلاه ايمنى : كلاه ايمنى داراى استاندارد EN966

4- کمکی : .Total Weight in flight مطابق با LTF و يا EN.

5- بيسيم : استفاده از ٢ دستگاه بيسيم متصل به خلبان در كليه پروازها ( ونه تمرين زمينى ) الزاميست.

6- Variometer و GPS

7- دوربین فیلم برداری

8- لباس ،پوتين و دستكش: استفاده از پوتين ساقدار در تپه آموزشى و پرواز بلند( جهت محافظت از مچ پاى خلبان) الزاميست و دستكش و لباس با صلاحديد مربى استفاده شود.

بیمه :

1- مربى ملزم به داشتن بيمه مسئوليت مدنى مربيان پاراكلايدر با تاريخ معتبر می باشد.

2- هنرجو ملزم به تهيه بيمه از فدراسيون پزشكى ورزشى و داشتن بيمه حوادث انفرادى معتبر و ارائه يك كپى از بيمه نامه ها به مربى ميباشد.

موارد آموزش عملى :

١-حداقل 60 سورتى پرواز در ٥ سايت بروازى در شرايط اقليمى مختلف ثبت شده

٢-حداقل ٢٠ ساعت پرواز ثبت شده

٣-حداقل ٣٠ روز مدت زمان دوره

4-ارائه Flight Plan شفاهى از آنچه در پرواز انجام خواهد شد.

1- Reverse Launch Aggrese حداقل 20 ساعت آموزش با تسلط بر :

Reverse Counter, Cobra Launch, Reverse Launch Counter -D

2- Active Flying

3- نمايش برواز با Min Sink در باد ١٣ تا ٢٥ كيلومتر بر ساعت در باد روبرو و Cross

بدون لزديك شدن به حالت Stall

4- کنترل و تغییر  Airspeed از Min Air Speed تا Max Air Speed

5- استفاده از instrument

6- خلبان باید قابلیت تفسیر و ارائه توضیح زبانی از شرایط ذیل و تاثیر آن بر پرواز را داشته باشد :

الف- شرایط محل پرواز

ب- Wind Shear Wind Gradient , Wind Gust Wind Speed , Wind Shadow

ج- Sink , Lift

د- Rotor , Turbulence

1- انجام حداقل ٥ ساعت Ridge Soaring در شرايط Weak وTurbulence و حداقل 5 مرتبه Top Landing

2- انجام حداقل 10 ساعت Thermal Flying

3- ثبت حداقل 30 کیلومتر مسافت Free Distance

فرود :

1- اجرا Cross Wind Landing با 20 درجه زاویه نسبت به باد

2- تمرین PLF

موارد تئورى : مدت زمان كلاس حداقل ١٠ ساعت ثبت شده

١- هواشناسى :

الف- توده و جبهه

ب- انواع ابر بر اساس ارتفاع ( بررسى كامل جدول ابرهاى ٨ كانه بر اساس ارتفاع)

ج- بررسى و شناخت Thermal بطور كامل دبررسى كامل Turbulence و انواع أن بطور كامل

ه- Ground Effects

ى-پايدارى و ناپايدارى
2- Aerodynamic :

الف- Velocity Polar

ب- Gust Table و شيوه رسم بردارها

ج- Crabbing

3- Instrument

اطلاعات كلى:

آثار مخرب G Force،شناخت دقيق ، شيوه پرهيز از Vertigo

قوانين حق تقدم در پرواز بطور كامل

شيوه مطالعه و درك Glider Manual

محدوديت هاى تعيين شده :

1- پرواز صرفا در سايت هاى تاييد شده توسط كميته استان براى سطح مهارت هنرجوى متوسطه

2- حداكثر سرعت Base Wind ١٨ كيلومتر بر ساعت

3- حداكثر سرعت باد كاست ٢٠ كيلومتر بر ساعت

4- حداكثر پیک گاست ٥ كيلومتر بر ساعت طى ٣٠ ثانيه

5- حداكثر زاويه باد نسيت به خط شيب براى ( Cross Wind Take off ) 15 درجه

6- حداكثر قدرت ترمال ٢/٥ متر بر ثانيه

7- در هنكام Take Off تا زاويه 60 درجه از هر سمت نسبت به مسير دويدن خلبان نبايد مانعى باشد.

8- شيب ناحيه ٣:١ Take Off و يا 4:١ حداكثر.

۶. دوره پیشرفته(Advanced)

۷. دوره امنیت پرواز(SIV)

توضیحات دوره امنیت پرواز(کلیک کنید)

توضيحات كلى : در پايان دوره SiV Beginner ، خلبان مياموزد تا چگونه امنيت پاراكلايدر خودرا در مقابل جمع شدگى ها حفظ نمايد .

لوازم الزامى :

١- بال پاراكلايدر داراى استاندارد EN و با LTF با حداكثر زمان كاركرد ٥ سال و يا ١٠٠ ساعت و يا تاييد دستگاه تست.

٢-هارنس : داراى استاندارد EN الزاميست.

٣- كلاه ايمنى : كلاه ايمنى داراى استاندارد EN966

4- كمكى : داراى استاندارد LTF و يا EN مطابق با Total Weight in flight

5- بیسيم : استفاده از ٢ دستگاه بيسيم و هدست الزاميست.

6- جليقه نجات

7- لباس ،پوتين و دستكش: با صلاحديد مربى

8- حضور قایق نجات در محل

محل اجراى دوره : كليه تمرينات حتما بر سطح آب انجام گيرد.

بيمه :

1- مربى ملزم به داشتن بيمه مسئوليت مدنى مربيان پاراكلايدر با تاريخ معتبر می باشد.

2- هنرجو ملزم به تهيه بيمه از فدراسيون پزشكى ورزشى و داشتن بيمه حوادث انفرادى معتبر و ارائه يك كپى از بيمه نامه ها به مربى ميباشد.

موارد آموزش عملى :

حداقل ١٠ برواز بر اساس جدول ذيل

نوع مانورارتفاع اجرای مانور
^Spiral 45^, 60بالا (بيش از ٥٠٠ متر)
Full Stall, B-Line Stallميانى (٥٠٠-٣٠٠ متر)
Asymmetric 50% & Symmet
Deflation
Pitch Control
Roll Control
پایین (300-100 متر)

1- در صورت صلاحديد مربى قابليت اجراى مانور هاى سطوح ميانى و يايين در سطح بالا تر نيز وجود دارد اما تاكيد ميگردد مانور هاى هر سطح هرگز نبايد در سطح ارتفاع پايين تر اموزش داده شود.

2- كليه مانور ها در ارتفاع ١٠٠ متر AGL بايد پايان پذيرد و فرمان Safe Landing بدون اجراى هر كونه مانور SIV ديگر صادر كردد.

3- كليه پرواز ها بايد بطور كامل توسط دوربين همراه خلبان فيلم بردارى گردد.

4- اجرای De-Briefing, Briefing قبل و بعد از هر پرواز و انجام Troubleshooting با استفاده از ویدئو های گرفته شده در طول روز در پایان هر روز از تمرین الزامیست.

کلاس تئوری

١- بررسى ويدئو و انجام Demonstration مانور هاى دوره پيش از شروع دوره در كلاس تئورى با مدت زمان حداقل 4 ساعت الزاميست.

2- HALT

٣- بررسى شيوه استفاده از چتر كمكى ، انجام يک مرتبه Deploy روى زمين و يا با استفاده از Zip-Line الزاميست.

4- ریپک كمكى توسط مربى بيش از انجام دوره الزاميست.

٥- مسئوليت صدور فرامين صحيح در ارتفاع مناسب بر عهده مربى ومسئوليت اجراى صحيح فرامين صادره و انجام Check HALT بر عهده هنرجو ميباشد.

به سبب حساسيت دوره SIV ، كليه مربيان ملزم به ارسال يک نامه شروع دوره با ذكر اسامى هنرجويان ، مربيان دوره زمان ومكان برگزارى دوره حداقل ١٥ روز پيش از آغاز دوره وكسب موافقت رياست كميته آموزش انجمن ورزشهاى هوايى ميباشند,كميته آموزش ملزم ميباشد. حداكثر طى ٢ روز كارى نتيجه را به مربى كتبا ابلاغ نمايد. بررسى صرفا بر اساس سوابق حسنه مربى در انجام دوره هاى SIV انجام ميگردد و در صورتی كه مربى سوابق مناسب كارى را داشته باشد موافقت اعلام ميگردد و در صورت عدم وجود سوابق كافى ، مربى دوره ملزم ميباشد از يک مربى باسابقه ديگر در تيم آموزشى استفاده ثمايد.

۸. دوره پرواز دونفری غیرتجاری(Tandem T1)

۹. دوره پرواز دونفری تجاری(Tandem T2)

۱۰. دوره پرواز مسافت

۱۱. دوره پرواز آکروبات

۱۲. دوره پرواز کوهنوردی با پرواز(Hike & Fly)

۱۳. دوره اسکی و پرواز(Speed riding)


شرایط لازم برای شروع

  • سن بالای ۱۵ سال
  • سلامت جسمانی و روانی مناسب
  • آمادگی برای یادگیری و رعایت نکات ایمنی
  • علاقه‌مندی به هیجان، ماجراجویی و طبیعت

بهترین زمان و مکان برای پرواز

پاراگلایدر یک ورزش فصلی است که بسته به شرایط جغرافیایی، در بیشتر نقاط ایران بین بهار تا اوایل پاییز انجام می‌شود. از بهترین مناطق پروازی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کوهستان‌های شمال تهران (مانند امام‌زاده هاشم، قلعه نو)
  • شهر شیراز (تنگه‌دار)
  • منطقه‌های ساحلی مانند بندرانزلی
  • مناطق کوهستانی اطراف کرج، مشهد، سنندج، همدان و…

ایمنی در پاراگلایدر

پاراگلایدر یکی از ایمن‌ترین ورزش‌های هوایی است، مشروط بر اینکه:

  • آموزش کامل و اصولی دیده باشید
  • از تجهیزات استاندارد و بررسی‌شده استفاده کنید
  • شرایط جوی را به‌درستی تحلیل کنید
  • به توصیه‌های مربی و دستورالعمل‌های پروازی پایبند باشید

چرا پاراگلایدر؟

  • تجربه پرواز بدون موتور و حس پرنده بودن
  • آرامش روانی در دل طبیعت
  • تقویت تمرکز و اعتمادبه‌نفس
  • امکان ادامه تا سطح حرفه‌ای، شرکت در مسابقات و پروازهای برون‌مرزی

دوره‌های آموزش پاراگلایدر در باشگاه ماجراجویان

در باشگاه ماجراجویان، آموزش‌ها زیر نظر مربیان مجرب و دارای مجوز بین‌المللی برگزار می‌شوند. دوره‌ها شامل:

  • دوره مبتدی (P1-P2)
  • دوره نیمه‌حرفه‌ای (P3)
  • دوره حرفه‌ای و تربیت مربی (P4+)
  • دوره پرواز دو نفره (Tandem Training)

همه‌ی دوره‌ها با تجهیزات کامل، بیمه ورزشی، گواهینامه معتبر و پشتیبانی دائم ارائه می‌شوند.


ثبت‌نام در دوره‌ها

برای ثبت‌نام در دوره‌های پاراگلایدر باشگاه ماجراجویان، همین حالا با ما تماس بگیرید. ما شما را از سطح مبتدی تا اوج آسمان همراهی می‌کنیم.


پرواز کن، زندگی کن!

پاراگلایدر فقط یک ورزش نیست، سبک زندگی‌ست. اگر رویای پرواز در ذهن داری، باشگاه ماجراجویان مقصد توست. با ما همراه شو و اوج بگیر…